Letitá kauza Železničního mostu pod Vyšehradem spěje do finále. Čekáme na vyjádření ministra Martina Kupky, ale když včera Jiří Svoboda pro Blesk oznámil: „Budu respektovat rozhodnutí státu, ale zřejmě se vrátíme na začátek a otevře se téma opravy.“ Jednalo se o zásadní sdělení v této letité a naprosto zbytečné kauze. Jak lakonicky shrnuje Svobodova slova zastupitel Jaroslav Němec (Jsme Praha 2): „Zákon platí pro všechny i pro stát. Nic víc.“
Znamenalo by to konec téměř tři roky dlouhých tahanic o záchranu kulturní památky, která by ani zachránit nepotřebovala, kdyby se Správa železnic nerozhodla ji zbourat. Jak píší zástupci spolku Nebourat / @Zachraňme železniční most v otevřeném dopisu premiéru Fialovi: „…jedná se o bezprecedentní případ pokusu o bourání významné kulturní památky, spravované státní institucí – Správou železnic.“
Vše začalo v listopadu 2022, kdy Správa železnic oznámila výsledky soutěžního dialogu na tzv. nový most. Následovala prezentace návrhů v Národním technickém muzeu a zjištění, že autorka vítězného návrhu Iveta Torkoniaková buď prostory Výtoně příliš nezná, nebo ji nezajímá, jak se její stavba tohoto jedinečného prostoru centrální Prahy dotkne. Památná odpověď na dotaz, kam že se poděje 13 000 automobilů projíždějících denně ulicí Svobodova, „Doprava si cestu najde“, by se měla zapsat do análů městského urbanismu. Při prezentaci, která jednoznačně podporovala likvidaci významné kulturní památky se operovalo i s tím, že by bylo vhodné „překonat sentiment“.
Následovala celá řada peripetií od až tragikomických výstupů lobbisty Jiřího Grunda, který se chvíli pasoval do role aktivista a dokonce rezidenta z Výtoně, ač prokazatelně žije ve středních Čechách, až po skvělý happening s lidským řetězem objímajícím Železniční most. Odehrálo se několik diskuzí, včetně těch v Senátu ČR a na Praze 2 se podařilo přijmout jednoznačné usnesení podporující rekonstrukci Železničního mostu.
Před tím podobné přijal Magistrát hlavního města Prahy, ač jej pak především Zdeněk Hřib vykládal po svém. „Opakovaně jsem Zdeňku Hřibovi i jeho mediálnímu týmu říkal, že když už mu památková péče není blízká a historický, technický i kulturní odkaz unikátního soumostí pod Vyšehradem ho nezajímá, ať alespoň o budoucnosti mostu nešíří nepodložené zprávy a nestraší spoluobčany svými úvahami, že by z této jedinečné památky pod ochranou UNESCO, měla být cyklolávka kdesi v Modřanech,“ přiblížil podporu záchrany mostu člen dopravní komise Rady MČ Praha 2 Robert Veverka (Jsme Praha 2)
Především se díky Nebourat /@Zachraňme železniční most podařilo vytvořit obrovské občanské vzepětí podpořené více než 25 000 podpisy, které zdá se, že slaví první výrazný úspěch. Gratulujeme! Za Jsme Praha 2 jsme stáli vždy na straně Železničního mostu pod Vyšehradem, od počátku téma prosazovali jak na radnici Prahy 2, tak při kooperaci s občanskou společností a spolkem Nebourat. „Do záchrany Železničního mostu pod Vyšehradem jsem investoval poměrně velké množství volného času a energie, a dnes jste mi to vrátili,“ říká Tomáš Čada (Jsme Praha 2).